Ota rohkeasti yhteyttä!

Kati Kämäräinen LKV, LVV, KiAT

044 010 1416

kati.kamarainen@remax.fi

  • Facebook_64x64px
  • Linkedin_64x64px
  • Instagram_64x64px
Tai jätä yhteystietosi,
niin olen sinuun pian yhteydessä!
ota yhtettä

RE/MAX Sky, New Home Oy LKV

Töölönkatu 11 A , 00100 Helsinki

www.remax-sky.fi

Y-tunnus: 3089321-7
katikamarainen

Etsi
  • Kati Kämäräinen

7 vinkkiä kiinteistönvälittäjän valintaan

Miten valitsen kiinteistönvälittäjän, joka osaa myydä asuntoni parhaalla mahdollisella tavalla?

Mihin asioihin on hyvä kiinnittää huomiota kiinteistönvälittäjän valinnassa?

Nämä kysymykset pyörivät monen asunnon myyjän mielessä ennen kodin myyntiin laittamista. Alla listattuna kysymyksiä, joita asunnon myyjän on hyvä esittää kiinteistönvälittäjälle valintaa tehdessä.


1. Mihin hinta-arvio perustuu?

Välittäjä saattaa hinnoitella asuntosi aivan liian kalliiksi saadakseen toimeksianton itselleen. Suuret hintapyynnön pudotukset tekevät hallaa asuntosi myynnille ja paras myyntiaika menee ohi. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niin, että asuntosi ei mene lainkaan kaupaksi ja joudut aloittamaan kaiken alusta toisen välittäjän kanssa. Saatuasi välittäjän hinta-arvion, pyydä nähtäväksesi tilastot toteutuneista myyntihinnoista ja ajankohtaisesta kilpailutilanteesta alueellasi. Vaadi uskottavat perustelut hinta-arviolle. Älä usko selkeästi liian suurta hinta-arviota, vaikka se kovasti houkuttelisikin.


2. Kuka ottaa myyntikuvat asunnosta?

Hyvät kuvat herättävät ostajien kiinnostuksen ja varmistavat, että ostajat haluavat tutustua asuntoon tarkemmin. Kännykkäkameralla otetut tai muuten heikkolaatuiset kuvat eivät houkuttele ostajia katsomaan asuntoasi. Varmista, että välittäjä panostaa laadukkaisiin myyntikuviin. Voit esimerkiksi pyytää välittäjää näyttämään netistä kuvia hänen muista kohteistaan.


3. Ovatko asuntoni markkinointitekstit laadukkaita ja sisällöltään paikkansa pitäviä?

Hyvä markkinointiteksti tuo esiin asuntosi ja asuinalueesi parhaat puolet ja kohdistaa asuntosi sopivalle yleisölle. Pahimmassa tapauksessa teksti voi sisältää asia, kirjoitus-, ja kielioppivirheitä, mikä luo huonon kuvan sekä asunnosta että välittäjästä.

Vaadi markkinointitekstit nähtäväksesi ja hyväksyttäväksesi ennen asuntosi markkinoinnin aloittamista (ja tarkista ne myös). Ammattimaisesti toimivat kiinteistönvälittäjät hyväksyttävät tekstit myyjällä kysymättäkin.


4. Miten ja milloin saan tietoa myynnin etenemisestä?

Toimeksiantajana sinun ei pitäisi joutua yhteydenpidon aktiiviseksi osapuoleksi. Välittäjän tulisi raportoida kaikista esittelyistä heti niiden jälkeen ja pitää sinut muutenkin jatkuvasti ajan tasalla myynnin edistymisestä. Sovi siis aina välittäjän kanssa yhteydenpitotavasta ja -välistä. Mieluiten kirjallisesti.


5. Välittäjä tarjoaa asunnolleni valmiita ostajia - ovatko ostajat oikeita ostajia?

Välittäjä voi toimeksiannon saamisen toivossa kertoa, että hänellä on asunnollesi valmiit ostajat. Valitettavan usein nämä ”ostajat” katoavat toimeksiantosopimuksen kirjoittamisen jälkeen. Eivät saaneet lainaa, löysivät toisen asunnon jne. Pahimmassa tapauksessa voit valita välittäjän ostajien takia, vaikka et häntä muuten valitsisikaan. Välittäjä saa arviokäynnillä tarjota valmiita ostajia, vain jos hänellä on ostotoimeksianto asiakkaan kanssa.


6. Miten asuntoasi esitellään?

Hyvillä myyntikyvyillä varustettu kiinteistönvälittäjä pyrkii ilmoittelun johdosta yhteyttä ottaneen ostajan kanssa henkilökohtaiseen kontaktiin (yksityisesittelyyn) mahdollisimman pian, ettei ostajan kiinnostus ehtisi hiipua. Yksityisesittelyt osoittautuvat usein yleisesittelyjä tehokkaimmiksi. Yleisesittelyt voidaankin usein ottaa mukaan pienellä viiveellä markkinoinnin aloittamisesta. Joskus suoraan yleisesittelyistä aloittaminen voi kuitenkin olla hyvin perusteltua. Selvitä välittäjän suunnitelma esittelyistä ensimmäisinä myyntiviikkoina sekä hänen toimintatapansa yhteydenottajien suhteen. Pyri löytämään välittäjä, joka perustelee toimintansa uskottavasti.


7. Mitä markkinointikanavia välittäjä käyttää?

On hyvä selvittää minkälaisia keinoja välittäjä käyttää asuntoilmoituksen näkyvyyden parantamiseksi, onko välittäjällä käytössä perinteisten asuntoportaalien lisäksi esim. markkinointia sosiaalisessa mediassa tai suorajakelua lähialueilla? Lisäksi arvokasta tietoa on miten välittäjäsi suhtautuu ketjun sisäiseen tai välitysliikkeiden väliseen yhteistyöhön potentiaalisen ostajakunnan maksimoimiseksi.



#kiinteistönvälittäjä #lkv #asunnonmyynti #helsinki

0 katselukertaa